Sy- & Pysselblogg

torsdag 22 november 2012

Ny jultradition




Snart är det ju jul igen, tiden går ju så otroligt fort. Tycker inte att det var så länge sedan man gick ute i klänningar :-). Men det är ju mysigt med julen, med alla ljus och alla godsaker som hör ihop med julen.
Sedan brukar det ju också bli en hel del julshopping. Julkalendrar, julgodis och julklappar till barnen. De får allt de behöver och lite till, vilket gör att jag känner att barnen verkligen behöver få lära sig att det finns andra barn och familjer som inte har det lika bra som oss och att vi behöver dela med oss.
Därför har jag bestämt att vi ska införa en ny jultradition i vår familj, som ska involvera barnen.
Nämligen att skicka ett julpaket via Hoppets stjärnas regi. Om man vill läsa mer om julpaketen, finns mer information här.
Så igår köpte vi olika saker som kan vara bra att skicka med.
A. fick vara med och välja ut vilka saker som skulle skickas. Hon tyckte att vi endast skulle skicka iväg godis och leksaker ("För det tycker barn om!!") :-). Men jag fick igenom lite mer praktiska saker också, som hygienartiklar och basmatvaror.
Sakerna som vi köpte till julpaketet. A. var mycket angelägen att hjälpa till.

A. hjälper till och packar.
Sen har jag haft ett randigt velourtyg liggandes hemma, som jag inte riktigt vet vad jag ska göra med. Köpte det på rean hos S&S för något årsedan och sedan har det bara blivit liggandes hemma.
Men nu passade jag på att sy en mössa av det tyget av ett möster från "Blomma åker vagn".


En mössa skickades med också. Hoppas det finns något barn i familjen som den passar till.
Paketet packad och klart!


Fick faktiskt plats med allt, även om vi hade handlat mycket.
Nu är det ivägskickat och vi hoppas att familjen blir glada och får mycket nytta av sakerna.

Som sagt, detta ska förhoppningsvis bli en ny jultradition och nästa år ska vi försöka ha mer framförhållning.
Tänkte även att jag och A. ska göra lite mer eget julpyssel som vi kan skicka med, t ex någon ljuslykta eller eget julgodis.
Vill verkligen att barnen ska lära sig att hjälpa andra som har det sämre än de själva.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar